REJESTRACJA
Otwarcie Konferencji, Obsługa aplikacji mobilnej
Prowadzący: Dariusz Krajewski
Śpiewający Kapelmistrzowie - Emisja Głosu Dyrygenta
Wystąpienie poświęcone zagadnieniu prawidłowej emisji głosu w zakresie mowy i śpiewu kapelmistrzów orkiestr dętych, którzy są nie tylko dyrygentami, ale też pracującymi głosem nauczycielami. Prawidłowo wydobywany dźwięk jest niezbędny do dobrej komunikacji z instrumentalistami (zwłaszcza amatorami), którym niemal każdą frazę należy wyśpiewać, a polecenia i uwagi wydawać na bieżąco, często w trakcie trwania muzyki, co w przypadku orkiestry dętej mającej dużą moc brzmienia wymaga odpowiednich umiejętności. Prawidłowa praca i współpraca wszystkich elementów składowych „aparatu głosowego” (m.in. prawidłowego oddechu, podparcia i uruchamiania rezonatorów odpowiedzialnych za nośność głosu, a także tzw. miękkiego nastawienia krtani czy dobrej artykulacji), z pewnością przyczyni się do większego komfortu pracy kapelmistrza. Nieumiejętne posługiwanie się głosem może skutkować niewydolnością głosową, która nie tylko uniemożliwi kontakt z podopiecznymi, ale też może doprowadzić do przewlekłych chorób gardła i krtani.
Przerwa Kawowa
Orkiestry na Łotwie, Misja WASBE - World Association of Symphonic Bands and Ensembles
Wykład w języku angielskim. Tłumaczenie Dariusz Krajewski
Mechanika i Fizyka Dźwięku
Co to jest dźwięk, co dzieje się w ustniku i instrumencie gdy gramy, jaki wpływ ma na to zadęcie, alikwoty, parametry odkształcenia sinusoidy dźwięku, częstotliwość (strojenie) amplituda itp. itd.
Pracuję w Energetyce i zajmuję się tam JAKOŚCIĄ ENERGII ELEKTRYCZNEJ.
A co to ma wspólnego z muzyką? Otóż bardzo dużo, bo od strony fizyki dźwięk i prąd to prawie, że to samo.
NUTY.EU - funkcjonowanie serwisu sprzedaży nut dla orkiestr dętych.
AKORD Centrum Obsługi Orkiestr Dętych
OTWARCIE WYSTAW
Przerwa Obiadowa
Podstawowe informacje o początkach gry na saksofonie: właściwe zadęcie, dobór instrumentu oraz ćwiczeń.
Orkiestry w Niemczech (BDMV), Misja WAMSB - World Association of Marching Bands
Wykład w języku angielskim. Tłumaczenie Dariusz Krajewski.
Przerwa Kawowa
Prowadzenie Orkiestry w Małym Ośrodku Miejskim
Podczas prelekcji zostaną poruszone istotne zagadnienia z zakresu prowadzenia amatorskiej orkiestry w małej miejscowości. Przede wszystkim organizacja pracy i działalności możliwości promocji i finansowania, pozyskiwanie nowych członków orkiestry i szkolenia, współpraca ze szkołami oraz możliwości i zagrożenia. Istnienie zespołu w małych miejscowościach jest często wyzwaniem od strony organizacyjnej, jednak przy odpowiednim podejściu ze strony organizatora, jak i pracowników można skutecznie niwelować zagrożenia i małymi krokami podnosić poziom zespołu. Treści poruszone podczas wykładu z pewnością będą mogły dać wskazówki i pokazać nowe spojrzenie na pracę z orkiestrą.
Fundrising - Jak założyć NGO i skąd brać pieniądze na działalność?
Podczas spotkania porozmawiamy o tym jak założyć i gdzie szukać na te działania pieniędzy. Pokażemy jak portal ngo.pl może Ci pomóc w tych działaniach.
Podczas spotkania dowiesz się m.in:
- czym się rózni stowarzyszenie od fundacji
- co daje osobowość prawna
- skąd brać pieniądze na działania
- czy zbiórka w szkole to zbiórka publiczna
- kiedy darczyńca może „odliczyć” darowiznę
Zaprezentujemy również bezpłatne narzędzie do zbierania darowizn on-line – https://wplacam.ngo.pl/
Współtworzenie mapy drogowej rozwoju orkiestry.
Celem warsztatu jest wypracowanie dokumentu, który będzie zawierał wskazówki i dobre praktyki dotyczące kolejnych etapów rozwoju orkiestry.
Bierzemy na warsztat orkiestry początkujące, reaktywowane oraz te już działające.
Zajmujemy się kwestiami organizacyjnymi tj. lokalem, sprzętem, strojami, strukturą nauczania, ilością prób, nakładami finansowymi, kadrą nauczycielsko-instruktorską...
PRZERWA NA WYSTAWY
Koncert Big Band ZSM Radom i Sekcja Wokalna (koncert zamknięty)
Zespół Roboczy Stowarzyszenie Polskich Orkiestr Dętych (spotkanie fakultatywne, bezpłatne)
Obowiązują zapisy - TYLKO poprzez aplikację mobilną dla zarejestrowanych uczestników konferencji - zapisy możliwe od 01.02
Miejsce Spotkania: Zostanie ustalone później, zależie od ilości zgłoszeń, jednakże będzie to zapewne jakiś lokal z możliwością zamówienia np. jedzenia.
Celem spotkania jest:
- Wyznaczenie celów i sposobów ich realizacji.
- Opracowanie Statutu.
- Wypracowanie systemu członkostwa.
- Wypracowanie systemu zarządzania.
- Wybór komitetu założycielskiego.
Dla realizacji celów spotkania potrzebujemy wcześniejszych konsultacji, dlatego proszę o kontakt e-mailowy zainteresowane tematem osoby.
NA PEWNO NIE DA SIĘ WSZYSTKIEGO USTALIĆ DOPIERO NA SPOTKANIU.
Proszę więc o konkretne propozycje dotyczące powyższych punktów.
Spostrzeżenia i uwagi z życia wzięte bardzo mile widziane.
Chciałbym aby spotkanie zakończyło się przyjęciem statutu oraz wyborem co najmniej komitetu założycielskiego.
PROSZĘ O KONTAKT:
dariuszkrajewski@grandioso.pl
Dyrygenckie odświeżenie umiejętności
Zestaw codziennych ćwiczen dla dyrygentów służących odświeżeniu warsztatu, poprawie umiejętności dyrygenckich.
Ksztaltowanie świadomości ruchu i gestu.
Przerwa Kawowa
ORKIESTRA - POCZĄTKI, Orkiestra Małe Grandioso
Warsztat składa się z dwóch części przedzielonych krótką przerwą.
Cz I - prezentacja pracy z małym, młodym zespołem, przygotowanie do gry w orkiestrze
Cz II - zaproszenie do dyrygowania
Marching w Polskiej Odsłonie. Drumline. Zasady poruszania się z instrumentami zgodnie z zasadami DCE
Sam marching opiera się na jasno sprecyzowanej technice przemieszczania się na tafli stadionu czy użyciu przez tancerzy w marchingu nazywanych Color Guard takich rekwizytów jak specjalnie przygotowane do tego flagi, karabiny czy szpady. Częstym zabiegiem wykorzystywanym przez Marching Bandy jest wykonywanie przez nie muzyki typowo rozrywkowej.
Prezentacja Majestic, linia Endeavour. Tworzenie sekcji rytmicznej. Kalibracja naciągów.
SoYia Production - Sebastian Sojka
Prezentacja linii marszowych instrumentów perkusyjnych Majestic, linia Endeavour. Profesjonalne instrumenty charakteryzujące sie pełnym i nasyconym brzmieniem przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnej wagi.
Odpowiedź na pytanie: jak możliwie najszybciej stworzyć skuteczną sekcje rytmiczną w marszowym zespole instrumentalnym.
Poruszenie problematyki kalibracji naciągów.
OTWARCIE WYSTAW
Przerwa Obiadowa
Prowadzenie Orkiestry Metodą Harcerską
Jak to jest pracować z młodzieżą, jak zachęcać do wspólnego muzykowania i czy harcerstwo w tym pomaga.
„Na początku było Larmo” albo czym jest projekt Kultura Dęta
Orkiestry Dęte – nie tylko górnicze, przez wiele lat były niezbywalnym elementem kulturowego krajobrazu Górnego Śląska. Stanowiły wizualny i muzyczny emblemat regionu oraz jeden z nielicznych „typowych obrazków ze Śląska” zgodnie cieszący oczy zarówno samych Ślązaków jak i osób spoza regionu. Jednak orkiestry dęte to nie tylko fenomen muzyczny. Za obecnością orkiestr dętych w naszej rzeczywistości kryła się konsekwentna praca u podstaw, upór, pasja, organizacja, relacje międzyludzkie i społeczne, polityka i wreszcie, a może przede wszystkim wartości, które spajały tę wielopoziomową konstrukcję. Co nam dziś z tego pozostało? Czy trzydzieści lat od rozpoczęcia transformacji orkiestry mogą nam zaoferować coś poza muzyką? Co sposób funkcjonowania orkiestr, ich repertuar, organizacja, talenty mówią nam o nas samych i rzeczywistości, w której żyjemy? Czy ten element tradycji może być progresywny? Projekt Kultura Dęta jest nie tylko miejscem, w którym staramy się podjąć tego rodzaju refleksję, ale także laboratorium, w którym wnioski i obserwacje próbujemy przenosić na realne narzędzia i systemowe rozwiązania.
Przerwa Kawowa
Jak to się trzyma, jak to się dmucha...
Unikanie najczęstszych błędów w nauczaniu i prezentacja dobrych praktyk.
Czyli zupełne początki na klarnecie zarówno dla uczących grać, dyrygentów, chcących uczyć grać na klarnecie i ewszystkich zainteresowanych.
Repertuar Amatorskiej Orkiestry Dętej
Każdy zespół chcący osiągnąć tzw. sukces wśród publiczności musi posiadać szeroki zasób atrakcyjnego repertuaru dla słuchacza. Jednak opanowanie i opracowanie w krótkim czasie takiego repertuaru wśród amatorskich orkiestr dętych, które dopiero zaczynają muzyczną przygodę nie jest sprawą łatwą. Jest jednak kilka działań i możliwości które ten proces przyspieszają dając zadowalające efekty w dość krótkim czasie. Głównym założeniem prezentacji będzie przedstawienie niektórych metod i elementów pracy dyrygenta z utworami muzycznymi wykorzystywanych na potrzeby amatorskiej orkiestry dętej.
Orkiestry dęte - gwiazdy wesel i imprez tanecznych dawnych lat.
Czy uwierzylibyście Państwo, że w wielu regionach jeszcze 60 lat temu to orkiestry dęte, spośród wszystkich składów muzycznych, były zespołami najchętniej zapraszanymi do gry na weselach czy imprezach tanecznych? Zanim dansingi szturmem zdobyły zespoły bigbitowe, to właśnie orkiestry wiodły w tej dziedzinie prym, same zresztą wyparłszy wcześniej z tej roli choćby kapele skrzypcowe. Tak było na Roztoczu, na które jeżdżę od dwóch lat w poszukiwaniu śladów tamtych czasów, ale i do ich żywych ich świadków - wciąż jeszcze grających w ten sposób Orkiestr Dętych ze Zdziłowic czy Goraja. Nie jest przypadkiem, że tego typu zespoły istniały niegdyś w co drugiej wsi - zważywszy jak popularne i potrzebne wówczas były, miały ręce pełne roboty, nierzadko stając się głównym zajęciem dla muzyków w nich grających. A co grano? A wszystko, co tancerz na zabawie czy weselu mógł sobie zażyczyć - polki, oberki, podróżniaki, foxtroty, tanga, walce czy rumby. Wiele utworów czerpano z bogactwa polskiej muzyki XX-lecia międzywojennego - wspaniałych kompozycji, które dziś wskrzeszają i popularyzują z powodzeniem takie zespoły jak choćby Warszawska Orkiestra Sentymentalna czy Jazz Band Młynarski-Masecki. Niech Państwa nie zwiedzie pozór - to trudne kompozycje, które wymagały od grających dobrej techniki i nienagannej kondycji - wszak muzycy ogrywający kilkudniowe wesele musieli mieć usta ze stali! Czy te czasy mogą wrócić? Wraz z Warszawsko-Lubelską Orkiestrą Dętą pokazujemy, że mogą. Postaram się Państwu pokazać ten fenomen a może i uda mi się zachęcić do sięgnięcia po podobny repertuar - jest tego tyle, że z powodzeniem starczy i dla tuzina orkiestr! Nie wiem jedynie, czy uda mi się ubrać w słowa uczucia, jakie towarzyszą orkiestrze grającej dla tłumu wirujących par. Zapraszam do tego zaginionego świata!
Stowarzyszenie Polskich Orkiestr Dętych - Relacja ze spotkania, program działań. Wybór Rady Programowej 2 OKOD 2020
Do Rady Programowej OKOD 2020, spośród uczestników OKOD 2019 dobierzemy 5 osób.
To nieodpłatnie pełniona funkcja.
Rada pracuje przez cały rok, opiniuje zgłoszenia koncertów, wykładów i warsztatów, tworzy listę zainteresowań i życzeń.
Rada pracuje zdalnie - przez internet.
KONCERT: Festiwal Wielkanocny L.van Beethovena (fakultatywnie, płatne)
„Tony Stradivarius i jego Księga Zaklęć” – koncert na orkiestrę i narratora
Koncert w ramach 23. Festiwalu Wielkanocnego im. Ludwiga van Beethovena
Sala Koncertowa w ZSM, Radom ul. 25-go Czerwca 70
Wykonawcy:
Jerzy Petersburski jr – narrator
Yaniv Segal – dyrygent (Detroit Symphony Orchestra)
Radomska Orkiestra Kameralna
W programie: kompozycja Paula Dooleya „The Conductors Spellbook”
Kompozycja Paula Dooleya o oryginalnym tytule „The Conductors Spellbook” to propozycja dla dzieci i rodziców. To historia o Tonym Stradivariusie i jego księdze zaklęć, przy pomocy której może mieć on władzę nad orkiestrą. Wciąga dzieci do interakcji, a nawet daje możliwość dyrygowania. Prowadzący koncert narrator Jerzy Petersburski jr to autor popularnego programu telewizyjnego „Petersburski music show”.
Link do strony organizatora:
http://rok.art.pl/wydarzenia/tommy-stradivarius-i-jego-ksiega-zaklec/
Zgłoszenia TYLKO przez aplikację mobilną w zakladce Aktywność.
Cena promocyjna dla uczestników konferencji (przy grupie powyżej 10 osób): 15 zł (cena normalna 28 zł)
Po zapisaniu się w zakladce Aktywność w aplikacji mobilnej - Wpłata na konto Stowarzyszenia Grandioso:
Konto: 25 1910 1048 2307 9980 1410 0001
Santander Bank Polska S.A.
tytułem IMIĘ i NAZWISKO, KONCERT ROK
wpłaty do: 29.03
WIECZÓR TOWARZYSKI (fakultatywnie, płatnie)
Jak zapewne zauważyliście w Programie konferencji jest zaplanowane w dniu
06.05 - sobota w godzinach 20-24 Spotkanie Towarzyskie Uczestników OKOD.
Celem Spotkania jest umożliwienie nawiązania bliższych relacji pomiędzy uczestnikami OKOD w bardziej rozluźnionej atmosferze.
Spotkanie to jest propozycją nieobowiązkową i dodatkowo płatną - 120 zł/osobę.
W cenę wliczony jest 1 ciepły posiłek 2-daniowy, przekąski i napoje.
Alkohol - jeśli ktoś będzie potrzebował - możliwy jego zakup na miejscu. Dokładne ceny podamy bliżej terminu - po wyborze lokalu.
Wybór lokalu zależy od ilości osób chętnych.
Muzyka - prowadzimy rozmowy z jedną z tanecznych orkiestr dętych, aby zagrali ją na żywo :D - jest jeden warunek - żeby dobrze im się grało to impreza musi tańczyć :D
Rezerwacja imprezy będzie dostępna w formularzu rejestracyjnym, przy rejestracji na konferencję (od 01 lutego 2019).
Zaakceptowani prelegenci rezerwują udział w imprezie poprzez kontakt e-mailowy (opłata przelewem).
Jeśłi ktoś z uczestników przyjeżdża na OKOD ze swoim partnerem/partnerką to jest możliwość dopisania tej osoby na imprezę poprzez wysłanie e-maila oraz opłatę przelewem.
KONTAKT w sprawie Spotkania Towarzyskiego Uczestników:
konferencjaorkiestrdetych@grandioso.pl
UWAGA: SPOTKANIE TOWARZYSKIE UCZESTNIKÓW PRZEZNACZONE JEST TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH.
Mistrzostwa Polski Orkiestr - sprawozdanie z projektu
Dlaczego nie stroi ... przecież się nastroiłem? Strój temperowany a naturalny.
To w końcu jak się stroić? Czy tuner to dobre narzędzie?
Trochę teorii oraz przykłady praktyczne.
Podczas wykładu będzie towarzyszył zespół kameralny OKOD.
Przerwa Kawowa
Otwarta Próba - Orkiestra Grandioso Radom
Język wykładu : angielski, tłumaczenie Dariusz Krajewski.
Przerwa Kawowa
WARSZTATY DYRYGENCKIE Orkiestra Grandioso Radom
Język wykładu: angielski, tłumaczenie Dariusz Krajewski.
Biblioteka Orkiestr Dętych. Nowy projekt produkcji materiałów orkiestrowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Przerwa Obiadowa
Możliwość zamówienia cateringu.
Dwudaniowy obiad - 25 zł
Płatne przy rejestracji.
Sala koncertowa podczas przerwy jest niedostępna dla uczestników konferencji - próba do koncertu.
Historia Polskich Orkiestr Dętych - wstęp
Historia orkiestr dętych w Polsce jest zagadnieniem słabo zbadanym przez muzykologów, a do dnia dzisiejszego nie powstało żadne syntetyczne opracowanie tej tematyki. Niniejsza prezentacja stanowi próbę syntetycznego ujęcia początków i rozwoju amatorskich orkiestr dętych w Polsce, z uwzględnieniem zmiennych uwarunkowań polityczno-ekonomicznych, społecznych i kulturowych, zachodzących na ziemiach polskich od końca osiemnastego wieku. Zakres niniejszej prezentacji obejmuje takie zagadnienia jak: zarys dziejów polskich orkiestr wojskowych (do 1831 roku i po 1918 roku), działalność i zróżnicowanie regionalne cywilnych orkiestr dętych w czasie zaborów, początki i rozwój ruchu amatorskich orkiestr dętych w Polsce, przemiany ruchu orkiestrowego w latach 70-tych XX wieku oraz zjawisko odradzania się orkiestr dętych w czasach współczesnych. Historia orkiestr dętych w Polsce stanowi temat prowadzonych przeze mnie badań w ramach studiów doktoranckich na Open University w Wielkiej Brytanii.
Możliwości Kształcenia się Dyrygentów
Gdzie kandydat na dyrygenta orkiestry dętej może zdobyć gruntowne wykształcenie? Czy jest ono niezbędne przy prowadzaniu zespołu? A może nie ma zainteresowania tematem i wystarczą… dobre chęci? Przedstawienie problemu wraz z dyskusją i próbą wyciągnięcia wniosków.
Przerwa Kawowa
Warsztaty Oceniania - One World Judging System
One World Judging System - jest to system oceniania stworzony przez WAMSB. Jest to nabardziej uniwersalny system oceniania zróżnicowanych orkiestr na jednym konkursie.
System ten jest stosowany na Mistrzostwach Świata Europy, a wkrótce także Polski.
Wręczenie certyfikatów uczestnictwa
Koncert otwarty - Orkiestra GRANDIOSO Radom, Dariusz Krajewski, zakończenie konferencji.
Dla uczestników Konferencji OKOD - bezpłatnie, obowiązują zapisy,
Na koncert będą dostępne bilety w cenie 15 zł