Marlena Hermanowicz – producentka kreatywna, menadżerka kultury, animatorka społeczności lokalnych, kuratorka, reseacherka tropów kulturowych, reżyserka, dramatopisarka, śpiewaczka, społeczna ambasadorka górnośląskich orkiestr dętych.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego.
W trakcie swojej działalności zawodowej zrealizowała setki projektów artystycznych, społecznych i edukacyjnych o randze wojewódzkiej, ogólnopolskiej i międzynarodowej we współpracy z najważniejszymi instytucjami kultury na Górnym Śląsku i nie tylko.
Od ośmiu lat aktywnie bada sytuację orkiestr dętych na Górnym Śląsku, angażując się m.in. w projekty wspierające program Katowic jako Miasta Muzyki UNESCO. Kuratorka, producentka i współtwórczyni unikatowego w skali Polski wieloletniego programu „Kultura Dęta”, realizowanego jako inicjatywa rozwijająca i odpowiadająca na potrzeby orkiestr dętych w województwie śląskim.
Autorka projektu edukacyjno-społecznego Katowicki Orkiestrowy Uniwersytet Ludowy, realizowanego w Katowicach od roku 2020 dzięki któremu kilka tysięcy dzieci w mieście miało szansę na realny kontakt z instrumentami dętymi.
Na co dzień związana zawodowo z Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, w którym to pełni funkcję Kierownika Działu Edukacji i Interpretacji Dziedzictwa.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2022 w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej. To właśnie efektami projektu "W tej muzyce jest dobro. Reportaż dźwiękowy o górnośląskich orkiestrach dętych” podzieli się w trakcie swojego wystąpienia.
Czy potrafimy wyobrazić sobie pejzaż kulturowy Górnego Śląska bez orkiestr dętych? Przyjmujemy je za pewnik, stały element niematerialnego dziedzictwa regionu tymczasem na przestrzeni ostatnich 30 lat z mapy Górnego Śląska zniknęło bezpowrotnie kilkadziesiąt zespołów, często o ponad stuletniej historii. Wraz z upadkiem ery przemysłu ciężkiego orkiestry zmuszone zostały do samodzielnego radzenia sobie na wolnym rynku. Odklejone od macierzystych zakładów konfrontują się bezwzględnie ze współczesnym światem. Jak udaje im się przetrwać w dobie muzyki elektronicznej, disco polo i powszechnego dostępu do nieskończonych pokładów platformy YouTube? Co znaczą dziś orkiestry dęte? Czy nadal pełnią funkcje użytkowe dla społeczności lokalnych? A może są jedynie reliktem przeszłości? Czy zespoły są dziś interesujące dla animatorów odpowiedzialnych za programowanie ofert instytucji kultury? Czy orkiestry dęte w ogóle mają dziś swoją publiczność? Jaka przyszłość czeka zespoły? Jaka przyszłość czeka Twój zespół? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwałam przez ostatni rok w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (W TEJ MUZYCE JEST DOBRO. Reportaż dźwiękowy i górnośląskich orkiestrach dętych). Poza odpowiedziami wypracowałam zbiór dobrych praktyk, które zachęcić mają zespoły - niezależnie od szerokości geograficznej - do krytycznej refleksji i konkretnych działań. Gotowi? ;)
PRZED WYKŁADEM PROSIMY O OBEJRZENIE REPORTAŻU:
Link do reportażu: https://www.facebook.com/KulturaDeta/videos/846282446562280/